cool to share

Sunday, October 26, 2008

Kenduri menjadi Duri

Menghadiri majlis perkahwinan rakan kenalan dari kalangan para alim dan ahli agama bukanlah sesuatu yang asing bagi saya dan keluarga. Baru-baru ini, satu majlis yang sangat meriah di hadiri para tetamu dan orang-orang kenamaan. Yelah siapa yang tidak berbangga jika majlis perkahwinan di hadiri para VIP. Namun yang menjadi tanda tanya saya ialah khemah lelaki dan perempuan di asingkan. Sudahlah agak berjauhan. Sukar betul bagi saya yang mempunyai dua orang anak yang agak kecil, terpaksalah suami menjaga seorang dan saya pula memegang tangan si adik terus berjalan ke khemah perempuan. Dalam hati menggumpal kata-kata tidak puas hati. Si adik memang tidak boleh duduk diam, asyik bertanya mana si ayah. Menyuap nasi ke mulut pun rasa tidak senang. Si adik pula, berselera makan nasi sehingga habis. Saya bangun ingin menambah nasi, menyuruh adik tunggu sekejap di bangku, bukannya jauh pun. Baru hendak menyenduk nasi, menyirap darah saya bila adik tiada di bangku tadi. Hmm nasiblah tidak jauh adik memang tidak boleh duduk diam , dia beralan-jalan mencari ayah rupanya. hendak diseret sekali , tidak tahu apa yang akan bakal disentuhnya dan memburukkan lagi keadaan.

Hmm kenapalah di asingkan sedang para hadirin adalah terdiri kaum keluarga, dan kenalan yag datang sudah pasti menyeret semua anak. Yang paling ku tersentuh bila seorang kakak semeja dengan saya yang sedang sarat mengandung memegang dua anak masih kecil. Anak-anak kecil memang banyak kerenah. Nampak wajah kakak tu penat , mukanya masam. Dek kerana lapar telan jugaklah nasi minyak . Bila ramai tetamu yang hadir, khemah perempuan yang kecil tidak dapat menampung tetamu yang baru sampai, jadi terpaksalah berdiri menunggu orang lain selesai makan. Inginke khemah lelaki yang lebih besar kerana bangku banyak kosong , pasti akan dihalau!!

Sebelah khemah saya ialah khemah para VIP, aik!! boleh pulak bila tetamunya duduk sekhemah lelaki dan perempuan. Pengantin di arak dengan kompang. Boleh pula pengantin makan beradap pun duduk sebelah menyebelah, yelah sudah sah dinikahkan. Kenapa tidak di asingkan , pengantin lelaki di khemah lelaki, dan pengantin perempuan di khemah perempuan. Barulah adil namanya.

Jadi kenapa tidak tetamu duduk disebelah suami atau isteri masing-masing. Kalau ada tetamu yang membawa bayi kecil dan anak umur setahun lebih, sudah tentu anak-anak ingin memerap ibunya. Bapa pula senang hati dan enak melantak nasi minyak. Sedangkan si ibu terkial-kial menyenduk nasi, lauk , ambil minuman, dan bayangkan bagaimana nak dukung bayi , menyeret anak kecil sambil memegang pinggan dan gelas. Makan berhidang boleh lah, ini secara bufet. Percayalah,.. walaupun duduk semeja dengan tetamu lain, tiada yang peduli pun sebab bukannya kenal. Sekadar senyum-senyum bolehlah.

Balik melangkah pulang dengan hati yang sedikit bengang, saya terfikir juga kenapa para tetamu beria-ia di asingkan, bukannya menghadiri ceramah agama, atau bengkel pengurusan yang berlarutan 4-5 jam. Paling tinggi pun kalau kita pergi kenduri kahwin ialah 1 jam, kalau tidak 20 minit sudah selesai makan pun. Buat apa tunggu lama, khemah di bawah panas matahari terik, berpeluh ketiak dan seluar dalam. Tiada siapa yang ingin tunggu lama, lainlah kalau buat di hotel 5 bintang.

Dan yang paling pastinya, dalam keadaan yang tidak selesa, panas , berkuap, berbahang , nasi & lauk & air terpaksa ambil sendiri, dengan tanah dan rumput basah kerana air basuh tangan yang disediakan telah penuh dan melimpah , saya betul-betul PASTI tiada siapa yang akan teruja atau bernafsu hatta melihat lelaki dan perempuan yang bukan muhrim jika sekhemahpun....

No comments: