cool to share

Tuesday, March 17, 2009

Saya adalah Punching Beg

Hari ini adalah hari yang saya rasa sangat sibuk dan rasa kalut sebab esok saya akan bermula cuti yang agak panjang. Nak update Fb pun memang tak sempat. Baca emel mana yang sempat tekan sahaja. Saya perlu siapkan tugas atau at least 70% task in progress dan selepas balik bercuti nanti saya akan sambung. Minggu ini dan minggu depan kolej saya sibuk dengan persiapan pelajar yang akan ambil mid-term, at the same time nak update dan kutip wang yuran konvokesyen 5 April. penyerahan 48 bijik laptop yang baru sampai tadi. Penat?

Ye. Saya memang penat sejak Jumaat lepas hingga hari ini saya straight bekerja tidak rest langsung. Bermula dari 13/3- 15/3 saya berada di Langkawi kerana menghadiri mesyuarat/ perjumpaan dgn YB KPT. So, byklah kerja yang sepatutnya saya boleh siapkan di office tertangguh. Yang penatnya, perjumpaan bagi zon utara yang dibuat di Langkawi tu hanya memenatkan orang Ipoh, manakan tidak perjalanan saya dari Ipoh ke langkawi sahaja mengambil masa 4 jam ( memandu) dan 1.30 jam feri. Total 5 jam setengah terbuang diatas jalan.Itu baru pergi . Waktu balik pula, naik feri pukul 11am dari angkawi , samapai K. Perlis pukul 1. Drive balik sampai Ipoh pukul 7.30 mlm. Esok Isnin kerja mcm biasa. Perjumpaan yg serupa di KL yang telah lepas , tidak pula dijemput wakil dari Ipoh kerana kami termasuk di zon Utara. Alahai, perjalanan Ipoh -KL baru 2 jam. Dah latu majlis perjumpaan yang berlangsung di Langkawi Lagoon pada hari Sabtu 14/3 , sepatutnya bermula pukul 9.00 pagi dan berakhir pukul 5 ptg, TETAPI atas sebab salah seorang presentor tak hadir, maka majlis itu dipendekkan sehingga ke tengahari. Rugi? Ye rasa rugi dan ralat.. kerana harga perjalanan dan logistik adalah tidak berbaloi dgn ilmu yang saya dapat. Makan? Part itu sahaja yang paling sedap.

Berbalik di office. Saya bertuah ada practicum trainee yg menjalankan industrial training itu di bawah seliaan saya, memang sangat boleh diharap. CT, memang byk membantu saya mempercepatkan penyudahan kerja dan menjadikan kerja saya working in progress and fast.

Biasalah dalam pada saya mengendalikan pelbagai hal ehwal operasi , bukan mudah utk saya puashati kan semua pihak. So, dlm keadaan yg agak stress jugak tadi, saya dipanggil Boss (KE). Rupanya ada student yg bengang kerana saya pernah melayan pertanyaanya dalam 3 minggu yg lepas dgn wajah yang layu ? Aik? Logik?Hmm.. maybe blusher saya kurang kot. Dan lagi katanya, kenapa bila dia jumpa Boss saya itu dia paham semua penjelasan masalah yg dia hadapi. Hmm... bagus alhamdulillah , akhirnya paham jugak. Dalam pengiraan saya byk kali jugak saya dok explain kat dia. Bukan sekali dua. Byk kali siap dgn report ledger. Maybe dia tak paham Bhs Melayu saya kot. Mula2 saya pening jugak memikirkannya. Yelah, Boss panggil saya supaya pelajar itu boleh menengking dan menghamun saya... saya? nak mengamuk jugak ke? Eh! Tentu lah tidak! kerana kebodohan saya belom setahap pun dengan dia. Besar tahi hidung pun tidak. Haruskah saya menjerit jugak kerana kebiadapannya ? Perlu ke? Tidak juga. Lagi katanya (dlm keadaan menjerit) saya bantu dia utk dapatkan kerja part time dulu pun adalah atas sebab arahan dari Boss. Pd waktu itu Boss hy sedang memerhati situasi dramatik itu. Aik? Dah kau tak datang jumpa saya terus dan tanyakan jika ada kerja kosong apasal? Salah saya juga ke? Tak reti2 baca notisboard yg saya selalu update dgn vacancy? Sebelum hari muka saya layu dan puyu (katanya) , elok saja dia boleh bersembang dan share tentang tpt kerja yg tak sesuai dgn diri dia kerana kerja yang dijanjikan adalah kerani tapi akhirnya menjadi cleaner. Boleh pulak kita gelak2 agar jadikan iktbar tak ubah seperti Tipah tertipu.Itu dulu. Hari ini? Aik sudah cerita lain ada tokok tambah. Berlakon? Mungkin. Terror jugak . Kahkahkah! Tak sampai tahap un.

Rasa geli tali perut pun ada. Selepas menghamun dia mula menangis kerana terlalu marah dan bengang dengan semua keadaan. Rupa2nya barulah saya sedar dia perlukan 'punching beg' and need something to blame on what had happened to her. Sebenar dia bengang bila PTPTNnya tak masuk lagi dan duit refund dia masih belum terima and on top of that laptop yang sepatut dia dapat pun still pending. Hmmm... jadi bila dia komplen pada Boss... dan cuba menyalahkan semua itu pada seseorg, dan pada masa yang sama ada pulak orang yg mendengar luahan hatinya yg entah keberapa kali itu dan menenangkan keadaanya, jadi saya adalah orang yang terbaik untuk dia letakkan beban keadaan dirinya itu, hmm ini jugak salah satu cara utk dia melegakan hati perutnya dan mentalnya yg sdg stress. Tak apalah. Sedikit pun tak luak duit poket saya mendengar suara yg serak2 itik serati itu menyerang dan menghamun saya. Simpati lagi adalah. Manataknya masalah dengan boyfriend, kawan2 kolej pun tak ada, duit pun tak ada. Cari kerja pun tak dapat ( sebab tak cukup berusaha). Attitude pun problem. Kalau saya saya ada company pun, saya tidak akan ambil individu sebegini bekerja kerana masalah peribadi diheret bersama dan palitkan sekali pada orang lain, satu lagi wajah pun tak pernah senyum. Blusher? Jauh sekali.

Tapi dalam apa jua keadaan pelajar.... saya perlu ingat saya adalah Punching-Beg... kerana mereka adalah betul! Uwekkkkkkkk

1 comment:

zara aluwi said...

Assalamualaikum,

Lama tak mendengar khabar kamu. Orang bekerja tentunya sibuk...

Segala pekerjaan di dalam kehidupan kita memerlukan kesabaran. Oleh itu kesabaran amat diperlukan agar diri kita terkawal serta mampu memfokus perhatian kita sepenuhnya ke arah tugasan itu.