cool to share

Monday, March 23, 2009

Wilujeng Sumping Jakarta






























1) naik flight lcct 2)sarinah shopping comp 3)lunch di garuda 4) dlm masjid istiqlal 5)masjid 6)teh botol n bakso


Waduh.. capek sekali. Berada di Indonesia dari Jakarta - Bandung, memang sudah lama saya idamkan. So, pada 18 march, saya , suami dan rakan suami serta isterinya terbang ke Jakarta tru Air-Asia. Dan saya pula merupakan kali pertama menggunakan perkhidmatan tersebut dan juga pengalaman pertama naik kapal terbang. Takut? Tidak langsung.

Turun airport Jakarta, Pak Mus ( supir) sudah pun menunggu kami dan membawa kami ke Orchard Hotel. Then terus ke Restoran Garuda untuk menikmati nasi padang yang memangnya enak, jauh beza dari nasi Padang di sini. Then kami pusing2 di Jakarta dan pergi ke Sarinah, shopping complex yang besar dan sememangnya popular di situ. Byk hasil kraftangan ada disitu. Setelah puas pusing2 saya menyambar dua helai kain yang bersekali dengan selendang untuk dibuat baju .

Kemudian kami singgah ke Monumen Nasional. Memandangkan Indonesia sedang sebuk dengan pemilu ( pemilihan undi ) bulan April nanti, Jakarta agak sesak dengan grup penyokong yang berkumpul dihadapan Bangunan Pentadbiran . Namun mereka hanya berkumpul secara damai sambil memegang sepanduk dan bendera . Yang bagusnya, hanya satu Partai sahaja dibenarkan berkumpul dan mengikut giliran dan hari yang telah ditetapkan sambil diawasi polisi (polis). Usai mengambil gambar disitu, kami bergerak ke Masjid Istiqlal. Masjid yang terbesar di Asia Tenggara dan boleh menemptkan 200,000 jemaah pada satu masa. Masjid yang mempunyai tujuh tingkat itu sangat besar. Saya mengambil peluang untuk melihat2 dan bergambar di dalamnya. Kelihatan ramai samada lelaki atau perempuan yang sedang get ready untuk bersembahyang magrib. Menurut Bapak Siregar, Masjid Istiqlal juga mempunyai sekolah dasar sehingga sekolah menengah. Dalam hati memanglah bangga bila Masjid yang dibina pada tahun 1961 dan siap pada 1978 itu , menjadi mercu kebanggaan penduduk Islam di situ. Bangunan yang besar dan kelihatan seperti convention centre itu adalah semata-mata utk menampung rakyat mereka yang ramai. Namun akan muncul jugak gereja besar di hadapan pintu masuk masjid sebagai mercu tanda rakyat yg beragama Kristian pula. Sebelah kami hanya menikmati roti cane (roti canai) dan sate. Mnuman wajib disana sudah semestinya Teh Botol ....

Sehari semalam dii Jakarta , esoknya saya ke Bandung pula.... yehaaaa



Tangkuban Perahu





















ada banyak lagi gambar nanti sambung

3 comments:

Marzalina said...

syokknya gi indonesia..tetiba jer ku merindu kat bandung tu hahaha

mamai said...

next time kalau pie ajak la kawan lama sekali.....

shila said...

jom-jom mari kita pergi beramai2.. rindu ar ngan nasi padang...