cool to share

Tuesday, January 6, 2009

Hari Pertama di Sekolah Naufal













(Gambar berbaju biru) Ya tanpa perancangan untuk menghantar Naufal ke tadika, tapi inilah yang saya buat. Semalam semasa bersembang dengan hubby, dan mencadangkan Naufal masuk tadika KEMAS berdekatan rumah opahnya, hubby terus setuju. Sebelum ke sekolah Haikal tghari tu, saya sempat pergi ke Tadika semalam dan mengambil borang di Batu Gajah. Emak mertua yang babysit Naufal setiap hari. Begitu juga Haikal, namun sejak Haikal masuk tadika di taman perumahan saya, saya terus meletakkan Haikal dibawah jagaan Tadika plus Nursery hingga ke petang. Jadi Naufal sahaja emak jaga setiap pagi hingga petang. Tetapi weekend Haikal akan merengek juga ingin ke rumah opahnya. Saya dan hubby memang akan pergi ke sana siap hari w/pun 30 min dari rumah. Sudah rutin hubby akan membeli sarapan utk ayahnya.
Pada pagi 11.30am semalam, di Tadika KEMAS, Naufal perlu dinterview dahulu sebab baru 4 tahun.Kalau ikutkan bulan, Naufal baru berusia 3 tahun 2bulan, sebab tarikh lahirnya 28.11.2005, So, ini membuat dia yang paing muda di dalam kelas tersebut. Sebutan masih pelat tapi dia sangat teruja ingin ke sekolah.
"Nama apa"? Tanya Puan Rohaida Guru tadika KEMAS.
"Nama Ufal". Perlahan Naufal menjawab sambil termalu-malu.
"Masih hisap susu tak?"
"Tak".
"Pakai pampers tak?"
"Tak".
Hmm, saya terpaksalah menyampuk, Naufal di rumah memang tak pakai diaper tapi bila ingin berak memang dia akan mintak pampersnya. Masih menyusu tapi bila keluar rumah, botol susu tinggal. Saya menyatakan yang Naufal so far, tak takut orang, suka berkawan.
Cikgu pun nampak confident jadi dia setuju. Fuh!
Dalam pada sibuk menguruskan Haikal di sekolah, saya dan hubby sempat singgah ke kedai gambar utk mengambil gambar Naufal.



Inilah hasilnya. Pertama kali ambil gambar di kedai. Susah sebenarnya menyuruh Naufal tersenyum tanpa nampak gigi.

Hari ini hari pertama dia kesekolah. Dari rumah saya tidak memakaikan Naufal pampers sebab saya cuba berlagak confident. Setiap kali saya bertanya Naufal kencing kat mana, jawapan yang tetap sama keluar dari mulutnya; "dalam bilik air".

Selepas menghantar abangnya Haikal ke tempat transit , saya terus ke Batu Gajah dlm 30 min dan singgah mengambil Opahnya terlebih dahulu sebab nanti senanglah emak mertua saya ingin mengambil cucunya setiap hari. Turun sahaja kereta dia bagitahu " Kencing lah mama ". Aiseh satu hal pulak saya menyalin dan membasuhnya dan menukarkan baju yang lain. Mungkin terlampau excited sehinggakan dia tak beritahu saya. Kali ini saya sarungkan pampers terus. Hmm kerusi kereta depan nampak basah. Tak apalah balik nanti saya basuh.

Sampai di sekolah (3minit drive dari rumah Opah), Naufal sangat teruja, muka cool sahaja dengan tersengih seperti dalam gambar di atas. Saya pimpin tangannya terus masuk . Aiseh kat depan pintu sorang pelajar perempuan melalak-lalak macam Haikal abangnya masa 1st day masuk tadika. Saya dan Naufal terus jumpa guru dan serahkan borang dan buat pembayaran. Naufal diletakkan semeja dengan pelajar 4-5 tahun lelaki.

"Mama balik tau". Saya menghulurkan tangan dan Naufal menyambut salam dan mencium tangan saya. Selepas mencium dipipinya saya pun keluar dan melambai2 tangan. Sebelum beredar saya memerhatikan gelagatnya. Dia mengeluarkan pensel warna yang saya belikan untuk dia semalam. Muka masih tersenyum tapi malu2 dengan kawan2 disebelahnya. Hmm mungkin sebab dia paling kecil dan mulutnya tak lekang dengan senyuman jadi ramai yang menegurnya.

Cikgu bagi arahan supaya beratur. Barisan lelaki dan perempuan. Naufal paling kecil so dialah berdiri paling hadapan di barisan lelaki. Bermula Al-Fatihah, dan tiga Qul di akhiri doa penerang hati. Nampaklah mulut Naufal terkumat-kamit cuba mengikut. Ayat2 itu dia biasa dengar dari mulut abangnya atau saya ketika mendodoikan dia tidur. Kemudian lagu Negara Ku dan lagu Kemas, dia hanya memerhati sahaja muka Cikgu dan muka pelajar perempuan yang mungkin pada dia nampak sama seperti kakak sepupunya Kak Yuyun. Mulutnya sedikit terlopong bila dia gagal mengikut lagu yang dia tak pernah dengar.

Kemudian beratur untuk mengambil minuman. Jika di rumah, cawan yang berisi yang dipegang setempat pun selalu tumpah inikan pula jika dia perlu membawanya ke tempat duduk. Saya memerhatinya sahaja dari luar pintu dengan hati berdebar-debar. Giliran dia , pandai pula dibawanya cawan berisi air milo separuh itu perlahan-lahan dan terus duduk . Nasib baik tempat duduknya tak jauh. Masa dia berjalan pun kanak-kanak yang lain bagi laluan pada dia.

"Jangan minum dahulu tunggu baca doa". Laung Cikgu kepada semua pelajar. Saya lihat Naufal telah meneguk air beberapa kali. Hmm tak paham arahan rupanya. Selepas doa dibaca , Naufal dan rakan-rakan semejanya pun menghadap air milo dan biskut. Saya pun berasa lega kerana everything seems to be okay.

1 comment:

Marzalina said...

seronok kan tengok gelagat dan karenah kanak-kanak yang baru nak sekolah..tambah-tambah tadika..dulu intan penah mengajar tadika jugak..hehe...macam-macam hal dengan nak buah...sampai hari pertama tu bila balik umah terus aje intan tak ada suara..huhuhu