cool to share

Wednesday, July 29, 2009

si kecil yg peramah....

Semalam selepas mengambil Haikal dari sekolah sayaterus ke Tesco untuk berjumpa rakan. Nak makan laksa shack . Haikal dah tahu dari semalam sangat teruja lah bila nak pergi Tesco. Siap tak bagi saya ambil Naufal dulu dari rumah opahnya kerana kata Haikal adiknya suka lari sana-sini. Hmm gud point jugak susahlah mama nak menyembang ngan member. Haikal kelam kabut kabut menukar baju sekolah dengan baju harian. Terror 5 minit sahaja Haikal sudah siap. ( baju memang ada bekal setiap hari) . Aiseh rupanya selipar pula tetinggal dan meminta saya patah balik ke rumah ambil selipar. "Hish ! jauhlah nak patah balik". Haikal menangis dan melalak walapun saya sudah memaksanya memakai kasut sekolah semula. Dia tetap menangis macam budak kecil. Hee geramnya. Saya ajak dia masuk ke Tesco dan membelikan selipar. Masalahnya dia tak mahu dilihat memakai baju T-shirt dan seluar slack dengan kasut sekolah kotornya itu. Hahahahah...itu pasalah dia melalak! Bila tak ada jalan memujuk , saya belah terus dan Haikal terpaksa mengikut dari belakang sambil menangis hentak2 kaki. Aik sudah lebih dari adik ni...getus hati saya tapi kena sabar. Saya menonong terus ke tempat kasut dan mencari selipar untuk Haikal. Haikal sudah diam tapi matanya merah . Akhirnya dia memilih satu selipar bergambar superman. (Lupa betul nak ambil gambar, kalut punya pasal).

Selepas membayar di kaunter saya terus membongkok dan menukarkan kasut sekolah Haikal dengan selipar. Nampaknya Haikal gembira sangat dapat selipar baru. Pada waktu itulah saya disapa oleh seorang kanak-kanak perempuan yang berumur 1 tahun yang baru pandai berjalan. Dengan bahasa baby cute sangat. Si Haikal pun agak tergamam juga.

"Iya.. untie tengah pakai selipar abang." Saya menjawab tegurannya bila tangannya mencuit bahu saya.
"blablabla... bahasa baby....." (Sorry lah saya memang tak paham pun)
"Naper... nak ikut untie ke? Untie nak masuk beli barang sikit ..." Sikecil sudah tergelak-gelak. Ibunya memanggil namanya ( ahh tak ingat apa namanya) sambil ayahnya sedang tunggu di belakang saya. Tetapi mata sikecil tetap lekat merenung saya.
Apabila saya berdiri, si kecil terus mengapung2 kan tangannya pinta saya mendukungnya. Hahaha. Dahle cute, chubby , rambut kerinting pula. Manalah saya tak geram. ( lupa jugak ambil gambar)
"Nak ikut untie ke? Nanti mama nangis....sian kat mama." Saya sudah pun mengangkatnya.
"Nak ikut untie yer...untie tak ada anak perempuan tau." Mata sikecil lagi ralit memandang muka saya. Mungkin cuba memahami apa yang saya cakapkan itu. Ibunya cuba mendukungnya tapi si kecil memaling dan merapatkan badannya kepada saya.Cashier-cashier Tesco yang ada kat situ sudah tergelak-gelak melihat kami.
Saya ambil masa sikit bersembang dengan ibunya yang baru mempunyai seorang anak itu. Si kecil itu memang tak takut orang dan over peramah. Saya ingatkan muka saya ada seperti mana-mana saudara rapat mereka. Selepas beberapa ketika saya menyerahkan sikecil pada ibunya walapun si kecil menjerit-jerit.
Hehehehe...
kemudian baru saya kalut-kalut menelefon member yang sudah berjanji ingin bertemu di Laksa Shack

No comments: