cool to share

Wednesday, September 17, 2008

BMI




Body Mass Index
Kenapa saya letak BMI dlm salah satu post saya ? Ini adalah kerana agar saya tidak akan lupa formula pengiraannya.Saya bukan seorang yang terlalu obses tentang berat dan bentuk badan, sekadar untuk pengetahuan diri sendiri. Dari segipemakanan pun saya makan semua benda hanya kurangkan minyak dan lemak sahaja. Exercise..hmm i wish i could have more time , seminggu sekali dapat ke senamrobik di padang 'Polo' pun sudah cukup mengujakan saya.


BODY Mass Index (BMI) adalah nilai untuk menentukan sama ada berat badan kita bersesuaian
dengan tinggi seseorang. Kaedah BMI ini adalah standard yang digunakan oleh para doktor
di seluruh dunia.

BMI yang dikira normal adalah di antara 20 hingga 25 BMI. Jika kurang dari 20 bermaksud
anda kurus(underweight) dan jika lebih dari 25 bermaksud anda terlebih berat(overweight)

Contoh pengiraan saya:

Key in berat badan anda.(kg): 55kg
Key in ketinggian anda (meter): 1.62 m

BMI anda ialah : 20.96 iaitu jumlah(55/(1.64*1.64))

Maksudnya you ni: OK. Maintain
So : Alright! Selalu pegi Gym ke? ( heheh jangan jealous )

No comments: